NetVax

lappangó kreatív elmék és művek

Fúrógéppel a showbizniszben

2015. január 17. 07:49 - NetVax

Megbékélt szerzetes, aki nem követi a szakma törvényeit. Nem kenyere a tekintély sem. Ismerősei szerint olykor nyers, faragatlan és megbánt másokat. Ellentmondásokban él, befejezetlen munkadarabnak véli magát, és - meséli - még alakulóban van az igazi énje. Minden szerszámmal rendelkezik önképe szép megmunkálásához, hiszen Muzsi Attila faműves mester...

...,aki a szavakkal is ugyanolyan jól bánik, mint a fával, és szerintünk van ezekben a sorokban egy marék arisztotelészi fogalmazásmód Balassi Bálint reneszánsz nemességével fűszerezve:

Mindennek lejár az ideje. Például egy kosárnak is lejár az ideje és az internet kábelnek is lejár az ideje.
Egyszer megsajnáltam egy embert, ki hajnalok hajnalán hátán cipelt vagy tíz fonott kosarat. Hogy az túl nagy teher neki, adjon nekem abból négyet. Hetvenöt lejbe adott egy kosarat, nem alkudtam, a négyet háromszázba vettem meg...
Mikor az első szétfoszlott, rá vagy két évre, mert naponta hordtam fel az emeletre a tűzifát vele, azt mondtam, ennyi volt az ideje, kályhába tettem.
Aztán eltelt még két év, és a második kosár is szétfoszlott, de azt csak félre raktam. A harmadik kosár is szétfoszlott két év után. De igaz, hiába mondtam az embereknek, hogy ne csak hetykén, undorral, bosszúból csapkodjanak azzal a kosárral, mert nem volt kivel. Mintha haragudtak volna ezek az emberek a kosárra. Mint minden szerszámra általában haragusznak az emberek...
Egyszer egy ismerős arra kért, hogy rámoljam ki az üzletét, tönkrement és vannak ott valami polcok, nekem adja...rámolásban igen megbízható vagyok, rámolásban mindig sterilen hagyom magam után a helyet. Mert én akkor mindent összeszedtem...internet, telefonos és riasztó berendezés kábeleit is...hűségesen szoktam gyűjteni amit más kidob...
Hazajövén pedig Andorrából, ilyen belső lázadásból, mely állapot néha elkap, fogtam a harmadik szétmállott kosarat és fonás által megerősítettem az internet kábellel...Ráment a fél napom...
azt mondta egyik, annyi fáradsággal csinálhattam volna pénzes munkát s vehetnék egy új kosarat. Persze az ilyennek hiába mondja az ember, hogy van ebben egy kis filozófia meg teológia, meg egy borzasztó adag dac, hogy de nincs még itt a mindenek vége. Az ellentétek kiegészítik egymást, a határok összeolvadnak, az végek újjászületnek. Miért? Mert muszáj. Hogyan? Muszájból. Mert belőlem csak ez van, a cafattá szakadt kosár, s legfeljebb valami összekuporgatott mutyi kábel, amivel ezt a cafat magamat összedrótozhatom.
Mert akkor azt mondtam, hogy ha ebből a lúzer kosárból lesz valami, akkor az én lúzerségemből is lehet még valami.
A kosár meglett. A sorban lennék én......
Muzsi Attila / Vousz Rendez - Az végek találkozása (Részlet)
muzsiattila.jpg
Attila és az általa készített asztalos munkák fotói

Kontárkodó jó ember

Muzsi úr régóta körmölget. Naplóval és hosszú levelek írásával kezdte, aztán 2000 környékén felfedezte magának az internet kávézót és különböző fórumokra regisztrált."Lenyűgözött a gyors gondolatváltás lehetősége és a hasonló mentalitású emberek megismerése. Persze a végkifejlet értelmetlen vitatkozás, veszekedés, kitiltás lett." - emlékezik vissza erre az időszakra Attila. 

2008-ban indította Szárad a fa című blogját. Mostanra már egész olvasótábor gyűjt köré. Látogatóit rendszeresen meghökkenti írásaival. Úgy véli, hogy az újonnan belépők csupán egy adott munkafázisban látják őt a sorok között, számukra elég ellentmondásos világ rajzolódik ki a szerzőről. "Alapjában azonban szeretnek és ez nekem elég" - fűzi gyorsan hozzá faműves mesterünk.

Nem foglalkoztatja a nyelvtan művészete, ez neki olyan, mint megérteni Picasso képeit. Egyszer egy irodalmi portálon azt mondták róla, bizonyára jó ember lehet, de inkább ne kontárkodjon. "Megértettem, hogy a kortárs irodalom ellenpéldája vagyok." - összegzi Attila a tanulságot. 

 

Fúrógéppel a showbizniszben

Viszonylag későn, 27 éves korában fogott hozzá az asztalos mesterséghez. Édesapja mellett sokat faricskált, szeretett dolgozni a fával, így fejébe ötlött: miért is ne lehetne asztalos? "Harminc évesen már magam vállalkoztam. Csak egy szatyor szerszámom volt. Gyalog közlekedtem. Amikor megvettem az első villanyos fúrógépemet, úgy néztem rá, mintha beléptem volna a showbizniszbe." 

Állítása szerint sajátos "asztalos" világnézete azért alakult ki, mert a szakma fortélyait nem mentoroktól tanulta, hanem autodidakta módon. Immáron húsz vállalkozási évet tud maga mögött. Négy-öt munkatárssal dolgozott együtt, és bármit elkészítettek, a "hajón kívül" - viccelődik Muzsi mester. 

Még az Andorrai Hercegségben is épített faházat. Munkáját megbecsülték, nem spekuláltak. "Én dolgozni szeretek. Nem főzni a megrendelő agyát és kimagyarázni miért nem az került oda, amit megbeszéltünk. Mert biza a megrendelők zöme végig variál, spekulál. Legnagyobb bánatom ebben a szakmában, hogy a megrendelőknek van egy tipikus profiljuk, legtöbbször vállalkozók, dörzsöltek, rögtön felmérik, hogy én nem az üzleti spekuláns vagyok és kegyetlenül visszaélnek vele."

Sajnos a gazdasági krízis Attilát is térdre kényszerítette, lassabb tempóra fogta vállalkozását, amíg a világ eldönti, merre kíván tovább haladni. "Így lettem főállású apuka és mellékállású asztalos. Többet olvasok és írok" - magyarázza kedélyesen. 

muzsiattila2.jpg

 

Muzsi úr munkálta faház Andorrában

 

Hasznosat rostálni

Főbb gondolatait szeretné majd könyv formájában is megjelentetni. Letisztázza azokat az írásait, amelyeket örökbe kíván hagyni. "Ha majd valamikor valaki a kezébe veszi a könyvem, talál-e benne valami táplálékot? Kihívás ez nekem, összekuszált világomból valami hasznosat kirostálni. Megpróbálom."

Barátai között nem verte nagy dobra a blogját. Mivel saját neve alatt fut, könnyen megtalálható. Néhány személyes ismerőse nem kedveli nyers modorú írásait. Volt, aki sértődötten reagált. Azóta próbál visszafogottabban fogalmazni. 

Apám részéről az apja adott nekem két piros ceruzát. A többit eltiltotta előlünk. A nagymama mindig azt mondta: Attika, majd az isten titeket is megsegít. De elsajnálta előlünk a párizs utcai állami lakás bérleti jogát. Egy román család vette át.
Anyám részéről Géza bácsi, ki hét évet volt orosz fogságban, számtalanszor megnyírt minket és sétált velünk a sétatéren, és megtanított vízi bolhákat halászni, leszűrni és szárítani. Nagymamám mindig azt mondta, hogy a mi szobánk, testvérem s enyémé, az maga a pokol tornáca.
Nem is tagadtuk, mert a falakat teleraktuk meztelen nőkkel és metálos poszterekkel. És persze hangosan szólt mindig a rock.
Nagyjából ez lenne az örökségünk. Tiszta ilyen ősrégi magyar rege.
Persze, mi ma lepuhányodtunk, hagyományos keménységünket is megtagadtuk, gyermekünknek hagyni szeretnénk egy adósságmentes lakást legalább.
Ez a pokol tornáca dolog azért végig kísérte az életemet, örökké gondolkodtam ezen, hogy vajon nem volt igaza nagymamámnak, hogy a pokol tornácára küldött? S nem volt igaza a másik nagymamának, hogy az isten minket is megsegített?...
Muzsi Attila / A mennyek előcsarnoka (Részlet)

Legyalult tabu témák

Érzékeny nyelvőrök gyakran támadják. Ő azzal érvel, hogy silány időket él át a kortárs magyar irodalom, ha bizonyos tabu témákat egy senki asztalosnak kell feszegetni. "Hol vannak a gondolkodók? Mert ezek a hivatásos írók, akik egyik vagy másik politikai párt honlapján írogatnak, festegetik irodalmi technikájukat, nem csinálnak mást, mint magasztalják kenyéradójukat vagy dorongolják a többi pártot. Nincs őszinte keresés, csak pártoskodás. Így semmire sem fogunk menni. Sem egyénileg, sem nemzetileg."

Attila a fióknak körmölő zugírókat tekinti a jövő kulcsának. Őszinte véleményeket nem a fő lapokban, hanem a blogokban kell keresni. "Jó dolog ez a NetVax is, hogy egy helyre igyekszik gyűjteni zugírókat, mert már rengeteg értékes embert ismerhettem meg általatok. Jó lenne valahogy levetkőzni ezt a ki a legjobb író szemléletet, inkább hajtson egymáshoz a kíváncsiság, vajon te hogyan látod, mi a véleményed. Úgy tapasztalom, hogy a NetVax nem akar egy irányelvet erőltetni. Mindenki jöjjön azzal amije van. Ez jó, ez tetszik nekem."

muzsiattila3.jpg

Mester munka közben

 

Faházak készítése ill. saját bútorüzlet indítása szerepelnek Muzsi úr tervei között:

"Saját elképzeléseimet próbálom értékesíteni. Van egy ilyen hitem, miszerint az én vevőim ott vannak kint, sem én, sem ők nem találunk egymásra. Ezt a hidat kellene megépítenem."

Kedves Mester! Mi is teszünk most ehhez a hídhoz egy pallót és mindenkinek kellemes böngészést kívánunk Muzsi Attila honlapján.

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://netvaxcsoport.blog.hu/api/trackback/id/tr277064611

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása